Home sweet home - Reisverslag uit Wehl, Nederland van Manon - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Wehl, Nederland van Manon - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 November 2014 | Nederland, Wehl

Hola,

Inmiddels ben ik alweer een week thuis, maar aangezien ik sinds de 2e stageweek niets meer heb laten horen, hier toch nog eventjes een korte update over de overige weken in en rondom Loja.

Tijdens de weken stage heb ik echt enorm veel geleerd! Niet alleen mijn medische kennis, maar ook mijn Spaans is gelukkig aardig vooruit gegaan. Er is zelfs door een patiënt aan mij gevraagd of ik een arts uit Cuba was, een aardig compliment voor mijn Spaans haha. Erg leuk dat alle mensen heel vriendelijk en geïnteresseerd zijn en graag een praatje met je willen maken.

We hebben de afgelopen weken nog heel veel op de OK gestaan en ook weer vaak mogen assisteren. Ik heb naast veel galblaas- en liesbreukoperaties (beide zo'n 10) ook aardig wat operaties van oncologie (o.a. schildklierverwijdering, borstamputatie, lymfeklierpuncties), traumatologie (o.a. veel fracturen die met pennen, platen en schroeven gereconstrueerd werden, kijkoperaties van de knie en wonden van iemand die was uitgeschoten met een cirkelzaag, waarbij letterlijk bijna iedere handpees weer aan elkaar gehecht moest worden..), urologie, oog, neurochirurgie en gynaecologie mogen zien. Die laatste was een keizersnede, heel mooi en bijzonder om bij te mogen zijn!

Verder ben ik deze weken ook op de afdelingen van gynaecologie, kindergeneeskunde en interne geneeskunde geweest, ben ik weer op huisbezoeken geweest, heb ik weer veel bij allerlei soorten consulten gezeten, heb ik inmiddels bij aardig wat patiënten bloed afgenomen en heb ik ook mijn eerste hechtingen gezet.

In laatste paar weekenden hebben we een bezoek gebracht aan Vilcabamba, Saraguro en Zamora.
In het hippiestadje Vilcabamba hebben we heerlijk kunnen ontspannen bij het resort waar we verbleven en hebben we ook goed gebruik gemaakt van de spa met een massage. Het stadje zelf was ook erg leuk!
Saraguro is een echt traditioneel stadje die op zondag voor een erg groot deel uit een markt bestaat. De mensen (veelal traditioneel gekleed) lopen door allerlei straten en staan hier ook overal met kramen spullen te verkopen. Leuk om te zien en leuk om daar maar als enige 2 toeristen tussen al deze mensen rond te lopen.
Het laatste echte weekend hebben we nog even lekker genoten in Zamora, wat een heel ander klimaat heeft dan Loja. Het was erg warm, waardoor we lekker gebruik hebben gemaakt van het zwembad. De tweede dag zijn we naar het National Park Podocarpus geweest, ook erg mooi om rond te wandelen.

Vorige week vrijdag was het helaas zover dat we afscheid van iedereen moesten nemen. Wat waren het allemaal leuke artsen, verpleegkundigen en residenten, en wat hebben ze ons goed geholpen als we er in het Spaans bijvoorbeeld eventjes niet uitkwamen. Ook heeft iedereen zijn best gedaan en uitgebreid te tijd genomen om dingen aan ons uit te leggen op de OK en tijdens consulten.
Nadat we het hele ziekenhuis zijn rond geweest om op bijna iedere afdeling wat lekkers uit te delen en iedereen te bedanken, was het tijd om naar huis te gaan en daar afscheid van Cora te nemen. We hadden woensdagavond al een soort afscheidsdiner gehad met zijn vieren, wat echt weer een feest was met haar lekkere kookkunsten! Nelson was vrijdag de hele dag in het ziekenhuis, waardoor we van hem in het ziekenhuis al afscheid hebben genomen. Raar om van deze lieve mensen afscheid te moeten nemen terwijl we daar in huis 6 weken enorm goed verwend en verzorgd zijn, maar we houden gelukkig contact! :)

's Avonds vlogen we van Loja naar Guayaquil, waar we zaterdag nog even de stad in zijn geweest voordat we hier vanaf het vliegveld naar Amsterdam vlogen. We hebben toen nog even lekker langs de boulevard gelopen en een park bezocht waarin allerlei iguanas (soort leguanen) los rondliepen. Omdat we uiteindelijk nog een paar uur de tijd hadden voor de taxi naar het vliegveld klaar stond en we weinig anders in die tijd konden doen, hebben we ook nog rondgestruind over de vele markten (waarop alleen maar dezelfde dingen worden verkocht..).

Met een vertraging van ruim 3 uur zijn we die avond uiteindelijk van Guayaquil naar Amsterdam vertrokken, waar bij aankomst 10 familieleden en vrienden op mij stonden te wachten. Wat een warme en leuke thuiskomst, bedankt allemaal!

Inmiddels ben ik deze week begonnen met het uitzoeken van de zo'n 6000 verzamelde foto's (dit is gelukkig wel inclusief die van Marieke en Moniek.. haha) en heb ik ook een beginnetje aan het fotoboek gemaakt. Dit om nog even flink te kunnen nagenieten en als aandenken van deze mooie ervaring! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Wehl

Zuid-Amerika

Reizen en stage lopen in Zuid-Amerika

Recente Reisverslagen:

02 November 2014

Home sweet home

27 September 2014

Stage

18 September 2014

Ecuador

22 Augustus 2014

Update vanuit Peru!

03 Augustus 2014

De eerste drie weken
Manon

Actief sinds 10 Juli 2014
Verslag gelezen: 1043
Totaal aantal bezoekers 3543

Voorgaande reizen:

10 Juli 2014 - 26 Oktober 2014

Zuid-Amerika

Landen bezocht: